Taniec dobry na wszystko

Taniec dobry na wszystko

Dbanie o zdrowie często kojarzy nam się z procesem kosztownym. Zwłaszcza dla osób na rencie czy emeryturze może być to problemem. Tymczasem ani aktywność fizyczna ani zdrowe odżywianie nie kosztują wiele. Z kolei badania okresowe – trzeci filar profilaktyki – również są przeprowadzane w ramach bezpłatnej opieki zdrowotnej. Można zatem poprawić kondycję swojego organizmu już dziś, sięgając po sposoby tanie. Najlepiej zacząć od…diety.
Już Hipokrates twierdził : „Niech pożywienie będzie wam lekarstwem, a lekarstwo – pożywieniem”. Współczesna dietetyka potwierdza jego słowa, czyniąc z żywności doskonały element profilaktyki jak i terapii schorzeń.
To w pożywieniu znajdujemy ważne dla funkcjonowania organizmu substancje – witaminy, mikroelementy, minerały, a przede wszystkim białko, węglowodany złożone i zdrowe, nienasycone tłuszcze. Zdrowa dieta nie musi być wcale kosztowna. Produkty pełnoziarniste – doskonałe źródło błonnika i złożonych węglowodanów – to m.in. kasze, brązowy ryż, zboża, otręby czy płatki owsiane – ogólnodostępne i niedrogie. Witaminy nalepiej przyjmować pod postacią owoców i warzyw. Opłaca się kupować te sezonowe, które nie tylko nie są drogie, ale również zdrowsze.
Warto zrezygnować z kupowania produktów gotowych – nie dość, że zawierają mnósto szkodliwej soli, konserwantów i wzmacniaczy smaku, to zazwyczaj ich ceny są wyższe, niż w wypadku naturalnych składników. To nieprawda, że źródłem białka musi być mięso – można je przyjmować również w postaci ryb, fasoli, soczewicy. Nieocenionym składnikiem diety (zwłaszcza seniora) jest również nabiał. A przetwory mleczne nie są przecież drogie. Dodatkowo pomagają uzupełniać poziom wapnia w organizmie, którego ubytki z czasem mogą grozić schorzeniami kości. Kwasy tłuszczowe omega 3 – zalecane w diecie jako zdrowe dla serca i obniżające cholesterol – można znaleźć także w tańszych rybach morskich (jak np. makrele, śledzie, sardynki), a także w siemieniu lnianym. Osoby starsze powinny również dbać o odpowiedni poziom witaminy E w organizmie (obecnej w pestkach dyni czy słonecznika) – wspomaga ona pamięć i pozwala na opóźnienie rozwoju choroby Alzheimera. Tanim i dobrym sposobem na zachowanie sprawnego ciała i umysłu jest również regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Bez względu na stan portfela czy wiek nie powinniśmy jednak zapominać, że zdrowie to wartość nadrzędna.

Zapraszamy do współpracy!

Biuro
ul. Żniwna 3, 45-763 Opole Tel: 789 457 741
© Copyright Poradnik 2020